propaganda |
Každý člověk se v průběhu svého života neustále setkává s propagandou. Většinou si to ale neuvědomuje. Během jediného dne je konfrontován s velkým množstvím informací, takže přestává rozlišovat, kdy se jedná o "pouhé" podání informací a kdy jsou mu tyto informace podány s cílem ovlivnit jeho myšlení o daném tématu, propagovat učitý výrobek nebo myšlenku apod. propaganda versus podání informace Propaganda může být tedy (zjednodušeně) definována jako záměrné působení na příjemce informace (jedinec nebo sociální skupina) s cílem ovlivnit veřejné mínění, resp. jedincovo myšlení, hodnocení události, společenského problému nebo např. výrobku. |
Tento způsob práce propagandisty se liší od "pouhého" podání informace, kdy je ponecháno na jejím příjemci, aby na problém (událost apod.) udělal názor sám. Na základě svých životních zkušeností nebo konfrontací s jinými zdroji informace. Často jsme i svědky novinářské neprofesionality, kdy jsou (např. ve zpravodajství) informace čtenáři nebo posluchači podávány citově zabarvené, s různými hodnoceními moderátora. Čtenáře určitě zajímá osobní názor novináře. Zvláště v případech, kdy se jedná o respektovanou osobnost. Musí být na skutečnost, že se jedná o komentář, vhodným způsobem upozorněn. |
Jak je patrné z této tabulky, je jedinec (nebo sociální skupina) v pluralitní společnosti předmětem propagandistického působení (pozitivního nebo negativního) různých zájmových skupin: |
příklady možných skupin ovlivňujících:
|
příklady možných cílových skupin:
|
V totalitním Československu existovala pouze jediná propaganda. Ta, kterou řídila KSČ (v roli mocenské elity, politické strany i mediálního vlastníka současně) a která sloužila výhradně jejím ideologickým zájmům. Reklama zaměřená na spotřebitele se zde prakticky nevyskytovala. Začala se rozvíjet až v 80. letech. V podmínkách centrálně plánovaného hospodářství a neustálého nedostatku zboží nebylo pro spotřebitelskou reklamu mnoho prostoru. |
související texty: propaganda 7 hlavních kategorií působení propagandy |
autor textu: Tomáš Vlček použitá literatura: 152 |
Facebook Twitter | home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |