|
Po středoškolských studiích na reálném gymnasiu v Náchodě a lyceu Carnot v Dijonu vystudoval (1924-1928) romanistiku a bohemistiku na FF UK v Praze. | |
1929-1930 | profesor na reálce v Brně, |
1930-1934 | sekretář Institutu ďEtudes Slaves v Ženevě, |
1931-1936 | docent literární komparatistiky na universitě v Ženevě, |
1936-1938 | profesor na reálce v Praze, |
1936-1939 | docent románských literatur na FF UK, |
1938-1939 | zároveň mimořádný profesor FF MU v Brně, |
1939-1944 | profesor reálného gymnasia v Praze, |
1938-1942 | vydavatel a redaktor Kritického měsíčníku. |
Za německé okupace aktivní účastník domácího odboje. | |
1941-1942 | čelný představitel Národně revolučního výboru inteligence; |
od 1945 | řádný profesor obecných a srovnávacích dějin literatury na FF UK (přednášel 1945-1951 a 1968-1970), |
1945-1946 | referent pro školství a kulturu Zemského národního výboru v Čechách, |
1945-1948 | významně činný v Syndikátu českých spisovatelů, v kulturních a odbojářských organizacích. V poválečném období polemicky vystupoval proti marxistickému dogmatismu a socialistickému realismu, odmítal totalitní model socialismu a hájil demokratické principy, tvůrčí svobodu a individualitu. |
1948 | dostal se do konf1iktu s komunistickým režimem, jímž byl pak soustavně perzekvován. |
1951 | nucen opustit universitu, |
1952-1953 | (září-duben) vězněn, |
1953-1961 | vědecký pracovník Kabinetu pro moderní filologii ČSAV, |
1961-1968 | vědecký pracovník Komise pro soupis rukopisů při ČSAV, |
1968-1969 | znovu se angažoval ve vědeckém, kulturním a veřejném životě, podílel se na demokratizačním úsilí a obnovil přednášky na universitě (na jaře 1970 penzionován), |
70. léta | stal se terčem štvavých kampaní režimní propagandy. |
1977 | podepsal Chartu 77, spolupracoval s disentem a publikoval v samizdatových edicích i v exilovém nakladatelství 68 Publishers. |
Ve své literárně historické práci se zabýval romantickou a barokní poezií (Essai sur le titanisme dans la poésie romantique occidentale entre 1815 et 1850, 1935; Esej o básnickém baroku, 1937), českým i evropským středověkým písemnictvím (Staročeská milostná lyrika, 1948; Staročeský Mastičkář, 1955; Lid a literatura ve středověku, zvláště v románských zemích, 1958), klasickou českou literaturou (Knížka o Babičce, 1963) a vztahy mezi románským a českým písemnictvím (Claudel et la Boheme, 1969). | |
Mezinárodní ohlas měl jeho objev (a následná edice) rukopisu dvou Calderonových her v zámecké knihovně v Mladé Vožici (1963). | |
Zvláštní pozornost věnoval vlivu Bergsonovy filosofie na uměleckou literaturu (Ideové kořeny současného umění. Bergson a ideologie současného romantismu, 1927) a posléze zejména problematice existencialismu, jehož českou obdobu spatřoval v tvorbě J. Ortena a jeho okruhu (První sešit o existencialismu, 1948; Druhý sešit o existencialismu, 1992). | |
Jako literární kritik zároveň soustavně sledoval soudobou českou literaturu (zásadní příspěvky v Kritickém měsíčníku, v Lidových novinách, později v Plameni, Hostu do domu a nakonec v samizdatových souborech; monografie Karel Čapek, 1936; esej Jaroslav Seifert. Náčrt k portrétu, 1954); své názory na funkci literární kritiky shrnul v knížce Co je kritika, co není a k čemu je na světě (1968). | |
Část svých kritických studií a esejů publikoval v knihách Boje a směry socialistické kultury (1946), Osobnost, tvorba a boj (1947), Studie a eseje z moderní světové literatury (1969) a Studie ze starší světové literatury (1969); část obsažena v posmrtném výboru Tvorba a osobnost I-II (1992-93), popř. v souboru Až do předsíně nebes. Čtrnáct studií o baroku našem i cizím (1996). | |
Vydal Dílo Jiřího Ortena (1947), uspořádal řadu výborů překladů (Deset francouzských novel, 1959; Starofrancouzské kroniky, 1962); překládal z francouzštiny (H. Bergson, A. Sainte-Beuve ), španělštiny (M. de Cervantes, J. Ortega y Gasset) a italštiny (F. De Sanctis: Dějiny italské literatury, 1959). | |
Zvláštní místo v jeho díle mají rozsáhlé memoáry, podávající osobité svědectví o osudech českého národa a zejména české kultury od 20. do 70. let 20. stol.: Paměti I. 1921-1938 (Toronto 1982, Brno 1994), Paměti II. 1938-45 -Křik Koruny české (Toronto 1977 - pod titulem Pláč Koruny české; Brno 1992) a Paměti III. 1945-1972 (Toronto 1983, Brno 1992). |
související texty: |
použitá literatura: 12 |
Facebook Twitter | nahoru home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |