Technika a značení okupačních vojsk v Československu po roce 1968 |
značení techniky: jiné značky a nápisy na vozidlech |
Individuální trupové a korbové značení vozidel nebylo hojné a obvykle bylo spíše skromné. Nejčastěji šlo o čísla v bílé barvě, většinou jedno- nebo dvojmístná, umístěná obvykle pouze na zádi a indikující pozici vozidla v provozní sestavě. Pouze nosiče PLŘS na podvozcích nákladních aut (obvykle ZIL-131 nebo Ural-375) nesly někdy čísla na bocích kabiny řidiče, a to i trojmístná. Téměř jen na začátku sedmdesátých let bylo možno ojediněle pozorovat i značení jednotlivými písmeny ve čtvercích, opět pouze na zádi vozidel. Individuální značení nesla v sedmdesátých letech i automobilní rypadla na podvozcích KRAZ-255. Bylo poměrně dlouhé a sestávalo patrně z kódu typu a určení rypadla, teprve závěrečné trojčíslí bylo pořadové. Značení bylo opět umístěno na bocích kabiny řidiče. Tak byla pozorována např. rypadla značená 3-305 AB 69-135 (poznávací značka 41-89 ЧЮ), 3 - 305 AB 69 - 136 (pozn. značka 80-43 СЖ) nebo např. 3-305 AB 69-151 (poznávací značka 02-05 ЕУ). Podstatně hojnější (i když také ne právě masové) bylo označení příslušnosti vozidel k jednotkám. Z grafických symbolů to začátkem sedmdesátých let byly relativně nejčastěji kružnice s různými jednoduchými obrazci uvnitř (plné malé obloučky nebo trojúhelníčky v různých sestavách), vždy pouze na zádi, nejčastěji na plachtě korby. Později přibyly i čtverce s jednou až čtyřmi tečkami uvnitř, namalované nejčastěji u pravého horního rohu zádě korby (ty se udržely až téměř do odsunu). Charakteristické bylo však především označení některých stavebních oddílů číslem 320 v kružnici vepsané do přerušovaného podélně postaveného kosočtverce. Výskyt takto značených automobilů (pouze nákladních, často sklápěčů a tahačů) byl poměrně běžný především u Milovic; vždy nesly poznávací značky ze série ОЛ s počátečními dvojčíslími 49 až 51 (od r.1971 změněné na sérii ЧЮ). Daly se pozorovat přibližně do roku 1975. Ve všech popisovaných případech je řeč o značení bílou barvou na základním zeleném podkladě. Vozidla regulovčíků, značená písmenem K v kruhu (vpředu někdy i přes celou masku motoru) mívala na zádi tento kruh s černou výplní. Čísla v červené barvě patřila mezi nejvzácnější výjimky, číselné nebo grafické značení v jiných barvách nebylo zaznamenáno. Vzácností naopak nebylo slovní označení určení vozidla - pochopitelně pouze u týlového zabezpečení a u civilního sektoru. To se naopak nejčastěji vyskytovalo vpředu, ať už nad maskou motoru nebo na korbě nad kabinou řidiče. |
Takto byly například od konce sedmdesátých let označeny automobily ústřední rozvozové služby (většinou šlo o nákladní automobily řady KAMAZ) s nápisem ЦЕНТРОПОДОВОЗ. Také dílenské automobily technického zabezpečení vojenských kolon (zpočátku obvykle typ ZIL-157, ve druhé polovině 70. let vystřídaný typem ZIL-131 ve skříňové úpravě) nesly nad kabinou řidiče nápis, tentokrát černým písmem na modrém štítku: ТЕХНИЧЕСКОЕ ЗАКЛЮЧЕНИЕ nebo jenom ТЕХЗАКЛЮЧЕНИЕ. Již v polovině sedmdesátých let byl na těchto vozidlech zaznamenán i pozoruhodný čechismus: ТЕХНИЧЕСКОЕ УЗАМЫКАНИЕ (tento termín se v té době nevyskytoval ani v nejpodrobnějších ruských slovnících, stejně jako slovo "вояки", zaznamenané na tabulce u vjezdu do vojenského objektu v Mladé Boleslavi). Hojné nákladní automobily pro přepravu osob byly od konce sedmdesátých a ještě spíše od začátku osmdesátých let značeny na zádi žlutým červeně lemovaným štítkem s černým nápisem ЛЮДИ. Cvičné automobily byly po celou dobu okupace (zejména však v 70. letech) značeny bíle УЧЕБНЫЙ (původně na předním nárazníku), autobusy občas nesly vpředu nápis МАРШРУТНЫЙ, někdy i v jiných barvách než v bílé (např. žlutý, červený s bílým lemováním). Téměř všechna cisternová vozidla pro přepravu PHM nesla po celé délce obou boků nádrže a často i na zádi bílý nápis ОГНЕПАСНО (nebezpečí ohně). Pojízdné prodejny (skříňové úpravy aut řady GAZ-51/53), vždy v civilním barevném provedení, nesly v sedmdesátých letech barevné nápisy АВТОЛАВКА. Vzácnější byla např. technická pohotovost značená ТЕХПОМОЩЬ, vozidla pro přepravu kyslíku s nápisem МЕДКИСЛОРОД (zdravotní kyslík) a další. Asi v první polovině osmdesátých let dostávala vozidla přepravující nebezpečný náklad (kromě některých cisteren PHM) obdobu mezinárodně standardizované identifikace: oranžové štítky s černým lemováním, umístěné vpředu i vzadu, s označením kódu nebezpečnosti a kódu materiálu. Kódy se však mezinárodními pravidly často neřídily; obsahovaly někdy např. i písmena nebo celá slova v azbuce. Konečně, vozidla uzavírající kolony (především v době manévrů) byla opatřována i štítky psanými v češtině (černým písmem na žlutém podkladě) s delším textem upozorňujícím na nutnost opatrnosti při předjíždění. |
související texty: značení techniky: značení vozidel po Srpnu 68 značení techniky: o čem vypovídaly poznávací značky značení techniky: některé konkrétní příklady typických ... značení techniky: pozdější poznávací značky značení techniky: další značení značení techniky: jiné značky a nápisy na vozidlech |
technika a značení okupačních vojsk v ČSSR po roce 1968 |
autor textu: Jiří Slouka |
Facebook Twitter | nahoru home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |