Museli tam jít všichni pozvaní, jinak by to byl jejich konec. |
Národní divadlo, 24. června 1942 Pro text nadpisu jsem si vypůjčil slova herečky Lídy Baarové, kterými popisovala situaci, jakou prožívala většina nekolaborujících filmových pracovníků a herců v červnu 1942, kteří byli donuceni v červnu 1942 demonstrovat v pražském Národním divadle svou věrnost nacistické třetí říši. 1942 - manifestace "věrnosti nacistické říši" Stalo se tak po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který provedli 27. května 1942 českoslovenští parašutisté, vyslaní z Anglie. Němci v reakci na smrt Heydricha rozpoutali na území protektorátu doslova peklo. Zatýkání a popravy byly doslova na denním pořádku. V době od 3. května do 3. července 1942 bylo na základě rozhodnutí stanných soudů popraveno 1327 lidí. Dne 10. června 1942 byly vypáleny a srovnány se zemí Lidice. Malá středočeská vesnice s 102 domy a 503 obyvateli. Muži ihned zastřeleni, ženy odvezeny do koncentračního tábora a děti dány na převýchovu do Německa. Dne 24. června 1942 stejný osud potkal osadu Ležáky v Pardubickém kraji. Jejich 34 dospělých obyvatel bylo popraveno a 13 dětí odvezeno do Německa. Ve chvíli, kdy obyvatelé Ležáků čekali v pardubickém Zámečku na popravu, konala se v Národním divadle zmíněná manifestace, na které měli čeští herci zaujmout pevné stanovisko k tehdejší situaci. Dle článku v tehdejším tisku byly projevy všech tří řečníků přerušovány potleskem. Na konci pak zazněly tři hymny. První z ležáckých obyvatel byl v Pardubicích popraven toho dne ve 21 hodin, tedy krátce po skončení této manifestace. |
Národní divadlo, 28. ledna 1977 Dne 1. ledna 1977 byl zveřejněn text Charty 77, ve kterém se jeho signatáři pokojnou cestou domáhali dodržování závazků v oblasti svobod a občanských práv, ke kterým se v Helsinkách v roce 1975 zavázal generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky Gustáv Husák. 1977 - manifestace "věrnosti komunistické straně" Dne 12. ledna 1977 uveřejnilo Rudé Právo prohlášení pod názvem "Ztroskotanci a samozvanci". Signatáři Charty 77 jsou zde označováni za ty, kteří podkopávají jednotu strany a lidu, narušují budování socialismu. Exponenti Jara 68 se údajně snaží vrátit tzv. "staré pořádky". Dne 28. ledna 1977 se v Národním divadle konala manifestace, na kterou byli pozváni populární herci a další osobnosti známé z kulturního života, aby zde vyjádřili podporu komunistickému režimu a probíhající Normalizaci. V jejím průběhu byl podepsán text tzv. Anticharty. V době Normalizace byly tisíce odborníků, kteří odsoudili příchod vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968, podepsali Chartu 77 nebo jiným způsobem vyjádřili nesouhlas s režimem, donuceny opustit svá místa a vykonávat povolání, která neodpovídala jejich kvalifikaci. Postiženi byli i rodinní příslušníci. Pro herce znamenal podobný postoj postupný konec v jeho profesi. Postupně menší role, poté odchod z televize a filmu do rozhlasu a nakonec možná z profese vůbec. Přesto se někteří snažili pod různými záminkami nepřijít, nepodepsat. Jejich podpis se však snažil režim získat pod nátlakem v následujících týdnech. Některým se podařilo nepodepsat. Pro jiné naopak dobrovolný podpis pod Antichartou znamenal návrat. |
Lidé se zajímají o názory a postoje těch, se kterými se denně setkávají na televizní obrazovce nebo plátnech kin a kteří je tak mnohdy provází životem. A pro nemalou část diváků je názor nebo postoj oblíbeného herce důležitý a motivující. Pro každý totalitní režim znamená podpora obyvatelstva velmi mnoho. Jedině o ni totiž může opírat svou legalitu. Na rozdíl od demokracie, která svou legalitu opírá o výsledek svobodných parlamentních voleb. V každé totalitní společnosti jsou proto známé osobnosti, novináři a všichni ostatní, kteří mohou ovlivnit názory širokých vrstev obyvatel, pod kontrolou a velkým tlakem, aby svými projevy a činy projevovali podporu vládnoucí skupině. Po změně režimu pak býváme svědky toho, jak si někteří jedinci z řad tzv. "normálního obyvatelstva" hojí své špatné svědomí z vlastních vynucených nebo často i dobrovolných ústupků, poukazováním na činy jiného. |
související texty: |
autor textu: Tomáš Vlček použitá literatura: 76 fotografie na stránce: 76 |
Facebook Twitter | nahoru home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |