|
S J. Honzlem a E. F. Burianem představitel české divadelní avantgardy. Ve svých režiích uplatňoval principy nové metafory a citového lyrismu v inscenacích se sociálně působivým obsahem. Průkopnicky aplikoval filmovou projekci v divadelních inscenacích, usiloval o moderní pojetí klasické commedie dell'arte. | |
1925 | spoluzakladatel Osvobozeného divadla, |
1927 | založil divadélko Dada, |
1929 | založil na něj navazující Moderní studio. |
Soustředil se na moderní interpretaci tradičních textů, které oživoval v duchu lyrického poetismu a konstruktivismu, uváděl i revuálně satirické a parodizující divadlo, sledoval program destruktivního dadaismu. | |
19305-1945 | režisér Národního divadla, kde rozvíjel dílo K. H. Hilara. |
1945 | spoluzakladatel Akademie múzických umění (od 1946 profesor), |
1945-1950 | ředitel Divadla na Vinohradech. |
V nejlepších představeních spojoval expresívní nadsázku se smyslově bohatou a proměnlivou fantazií jevištního dění. | |
1950 | Z ideologických důvodů přeřazen do Státního divadla v Karlíně, kde nemohl uplatnit své schopnosti. |
z režií: | |
Autor publikací: | |
Měl značný vliv na řadu herců (J. Horáková, L. Pešek, J. Průcha). |
související texty: |
použitá literatura: 12 |
Facebook Twitter | nahoru home |
Copyright © 1999 - 2024 Tomáš Vlček All rights reserved. Všechna práva vyhrazena. |