www.TOTALITA.cz

období normalizace
kultura zaživa pohřbená   - hudební tvorba

Fenoménem hudební tvorby se stala tzv. populární hudba. Režim ve snaze si získat mladou generaci plně kontroloval a využíval i tento žánr. Všechny texty písní musely projít schválením censora. Závadný text nebo jeho část musel být upraven.


Každý interpret musel složit patřičné zkoušky. Mimo odborných znalostí musel ovládat i marxismus leninismus.


Bylo stanoveno povinné procento sovětských písní, které muselo být v rozhlase odvysíláno.


Některé skupiny (Pražský výběr) nesměly v některých obdobích vystupovat. Často zákaz platil pouze v rámci některého z krajů.


Někteří zpěváci nesměli díky svým politickým postojům vystupovat. Mezi takto postižené interprety patřil např. Karel Kryl (po emigraci do západního Německa), Marta Kubišová, Waldemar Matuška (po emigraci do USA), Yvonne Přenosilová, Jaroslav Hutka a mnoho dalších. Zákaz vždy platil i na jejich písně.

Ti zpěváci, kteří byli povoleni, museli svou loajalitu k režimu čas od času projevovat veřejně účastí na festivalech politické písně (např. Sokolovský). Někteří zpěváci, stejně jako jiní umělci, se vyjadřovali k politickým událostem (vyhlášení Charty 77). Za tuto daň pak mohli vystupovat doma i v zahraničí.


Pavel Liška patřil mezi další skupinu zpěváků, kteří za možnost vystupovat nevděčili svému talentu, ale KSČ.


Režim pořádal gigantické hudební festivaly jako "Zlatý palcát" (vojenská tématika), "Děčínskou kotvu" nebo "Bratislavskou lyru". Na druhou stranu byl v pozdějších letech nucen trpět některé neoficiální setkání interpretů zvláště country hudby. K největším pařil festival Porta, který se vymykal ideologickým schématům KSČ.


Tzv. menšinové (nepodporované režimem) žánry - jazz, swing, rock, folk či country - byly odsunuty do malých klubových sálků. Baráčnická rychta či Malostranská beseda se stávaly vyhledávaným místem milovníků kvalitní muziky.


Také situace v této oblasti pomohla vzniku alternativní kultury. Velké množství skladeb a interpretů bylo šířeno neoficielně pomocí magnetofonových nahrávek nebo zahraničním rozhlasem.



související texty:

divadelní tvorba

filmová tvorba

hudební tvorba

literární tvorba

televizní tvorba


Pražské jaro 1968

Čs. rozhlas 6 (nástupce Rádia Svobodná Evropa)


období normalizace - úvodní strana


autor textu: Bedřich Marjánko

   Facebook         Twitter nahoru         home   
Copyright © 1999 - 2017 Tomáš Vlček   All rights reserved.   Všechna práva vyhrazena.